Corbins 20 de març de 2021. Presentació dels assoliments i tancament del projecte.
El director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP) de la Generalitat de Catalunya, Carmel Mòdol, ha presentat avui, a Corbins, els resultats del projecte europeu transfronterer Interreg POCTEFA Tr3s Local ‘Suport al desenvolupament de noves iniciatives de venda de proximitat per consolidar productes locals en entorns rurals’.
El projecte, compta amb un pressupost global de 892.000 euros, cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020), té com a socis Catalunya, i les regions de l’Ariège, i dels Pirineus Orientals, i s’ha dut a terme del gener del 2018 al març de 2021. L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.
Així, Carmel Mòdol ha volgut posar en valor que “els objectius del projecte han estat plenament assolits, mitjançant les 32 iniciatives impulsades a Catalunya, i pel suport que s’ha donat a les 300 empreses d’arreu del territori que comercialitzen amb el segell de Venda de Proximitat. Les principals iniciatives que deixa en funcionament el projecte són el renovat portal web Gastroteca i l’oferta turística Benvinguts a Pagès tot l’any”.
Els objectius del projecte Interreg POCTEFA Tr3s Local se centren, principalment, a promocionar i sensibilitzar sobre els circuits curts de comercialització; donar suport a la venda directa a les explotacions i mercats locals; augmentar la professionalització de les empreses productores de proximitat; implicar el sector turístic en la promoció dels productes de proximitat; intercanviar coneixement, i experiències entre les regions sòcies. I en concret, l’objectiu a Catalunya ha sigut impulsar el segell de Venda de Proximitat, una acreditació regulada pel Decret 24/2013, sobre l’acreditació de la venda de proximitat de productes agroalimentaris, actualitzada amb la modificació del Decret 254/2019.
Així, a part d’impulsar la Gastroteca i el Benvingut a Pagès tot l’any, les iniciatives adreçades a empreses de Catalunya en el marc d’aquest projecte han estat: l’anàlisi de l’impacte del distintiu de la venda de proximitat; una oferta formativa per a iniciar-se en la venda de proximitat, que aportava coneixements sobre comercialització, màrqueting, costos, i cooperativisme; l’oferiment d’assessoraments personalitzats a empreses productores; l’acompanyament a fires als territoris socis; i diverses jornades, grups de treball i intercanvis de coneixements amb els socis sobre l’acompanyament a iniciatives entorn els productes de proximitat; la publicació de la Guia de restaurants de proximitat i de la Guia d’ús del segell ‘Venda de proximitat; i la sensibilització en l’etapa escolar, mitjançant l’edició d’una càpsula audiovisual 360º per a ser projectada mitjançant la Cúpula Gustum. Aquesta Cúpula forma part del projecte de cooperació Leader anomenat ‘Gustum’, que compta amb el cofinançament del DARP i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
També, entre altres, s’ha produït nombrós materials promocional i s’ha editat el Decàleg de la Venda de Proximitat, iniciatives que perduraran ara que s’acaba el projecte, igual com l’impuls i renovació del web Gastroteca (https://www.gastroteca.cat/), que disposa d’un geolocalitzador de productor/es que venen els seus productes directament al consumidor en qualsevol punt de Catalunya, o el ‘Benvinguts a Pagès tot l’any’ (https://totlany.benvingutsapages.cat/), que proporciona una oferta permanent de visites i experiències en explotacions catalanes, les quals els suposen una font d’ingressos més, i que permeten viure el dia a dia dels productors i productores, i conèixer de primera mà com produeixen i elaboren els seus productes. Aquesta darrera iniciativa conviurà amb la ja existent del ‘Benvinguts a Pagès, la Festa’, en què un cap de setmana a l’any una representació dels productors i les productores, restaurants, i allotjaments rurals inscrits ofereixen tot tipus d’activitats divulgatives presencials i virtuals.
Val a dir que les iniciatives desenvolupades en el marc del projecte Interreg POCTEFA Tr3s Local encaixen perfectament en el nou Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya (PEAC).
La venda de proximitat és una garantia de qualitat i frescor dels aliments, ja que es fa servir sistemes i circuits de venda curts i directes; permet identificar de forma precisa aquells productes que han estat produïts, elaborats, i venuts pels propis productors; i alhora contribueix a la viabilitat econòmica del camp català, i al desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals. Actualment hi ha més de 2.700 productors adherits a la Venda de Proximitat a Catalunya, un 26% dels quals són operadors ecològics.
Vídeo dels resultats del projecte Interreg POCTEFA Tr3s Local: